Telemetria
Írta: pikador Dátum: 2008 October 27 15:31
Mindenekel?tt sz?gezz?k le, hogy ?n a www.findthelimit.com-r?l let?lthet? telemetri?r?l besz?lek, mely azonban alig k?l?nb?zik att?l, amit a program alapb?l tartalmaz.
Telep?t?s ?s be?ll?t?s:
F1 TELEMETRY 1.22 INSTALL?L?SI ?TMUTAT?
Olvass?tok el, hogyan is kell ezt v?ghezvinni.
1. Telep?tsd a findthelimit ?ltal kifejlesztett telemetry programot az rfactor k?nyvt?rba
http://www.findthelimit.com/
2. Egy telemetry k?nyvt?rt fog l?trehozni, amiben egy f1_telemetry.exe programot tartalmaz.
3. Menj az UserData/J?t?kos Neve k?nyvt?rba (ahol a J?t?kos neve a te neved a j?t?kban) ?s nyisd meg jegyzett?mbbel a J?t?kos Neve.plr filet.
4. A [ DRIVING AIDS ] sort k?vet?en tal?lni fogsz n?h?ny Data Acqusition kezdet? sort, amiket a k?vetkez?kre m?dos?ts:
Data Acquisition Version="1" // Version of vehicle data to write out
Data Acquisition Rate="8"
Data Acquisition In Race="1"
Data Acquisition EXE="Telemetry\f1_telemetry.exe"
Data Acquisition File="Telemetry\vehicledata.spt"
5. Mentsd el a plr filet.
6. Az userdata mapp?b?l m?sold ?t vehicledata.spt f?jlt a Telemetry mapp?ba
Mostant?l ?gy m?k?dik, mint az F1 Challenge-ben. Az utols? etap adataid menti a vehicledata.spt nev? fileba, amit az f1_telemetry.exe file-al tudod bet?lteni ?s megn?zni azoknak a k?r?knek az adatait, amit az etapban futott?l.
Els? l?p?sek
Hogy a leg?rthet?bb legyen a le?r?s, vegy?nk konkr?t p?ld?t. Istambult. Kem?nyen nyomom, besiker?l egy 1.24.xxx, de jobb nem. Visszamegyek a boxba, ?s r?kattintok a telemetria gombj?ra. Kis v?rakoz?s ut?n megjelenik az im?nt futott k?reim nyers adatainak hivatkoz?sa. R?kattintok, ?s ?jabb v?rakoz?s ut?n bet?lti ?ket. Fontos! Ha ?jra kim?sz a p?ly?ra ?s nem mentetted el a legjobb k?r?det, akkor keresztet vethetsz r?. Az adatok t?rl?dnek, ?s m?r csak az ?j k?r?zget?s adatait r?gz?ti a program. Nem egyszer v?lt m?r ?gy „bizony?thatatlann?” 1-1 j? k?r. Teh?t fent a v?zszintes sorban l?tjuk a k?r?zget?s alatt futott k?r?ket, el?l nagyobb sz?mokkal a legjobbat ezek k?z?l. Ha valamelyik k?rid?d ?t van h?zva, az azt jelenti, hogy v?gt?l a p?ly?n, ?rv?nytelen a k?r. (sajnos ezt m?g nem tudtam gener?lni ). Ha a bet?lt?tt k?rn?l a Statistics, (vagy Upload) gombra kattintasz, akkor sok m?s inf? mellett a seg?ts?geket is k?ny?rtelen?l kijelzi.
Ilyenkor der?lnek ki a turpiss?gok. Jelen esetben Medium kip?rg?s Mechanikai meghib?sod?s kikapcsolva Automata kuplung ?s low ABS Az itt l?that? r?vid?t?sekr?l itt t?j?koz?dhatsz. Eset?nkben legyen ez a k?r Bedy 1.23.422 Ugyancsak a megjelen? men?ben be?ll?thatjuk, hogy ez legyen a referencia (Set as reference), ett?l fogva adott szezonban adott p?ly?n?l minden k?rt ehhez fog viszony?tani. Az adatai sz?rk?vel lesznek jel?lve. ?n ilyenkor gyakran ?jra bet?lt?m, mert a sz?neset jobban l?tom mint a sz?rk?t... :-) A k?vetkez? etapn?l a leggyorsabb k?r lesz kiemelve t?bbnyire pirossal, de a t?bbi k?rt is bet?ltheted ?s a sz?neket is megv?ltoztathatod.
Az elemz?s
Az alap k?perny?n a legfontosabb adatokat l?tod:
Bal fels?ben a p?lya t?rk?pe (Track view). Ha a k?z?ps? gombbal (g?rg?vel) belekattintunk, akkor az eg?sz k?perny?n ezt fogjuk l?tni. Hogy visszat?rj?nk a komplex n?zetbe, megint kattintsunk bele. Ez mindegyik t?bl?zatra igaz. Ha a bal gombot nyomva tartva kijel?l?nk rajta egy szakaszt, akkor r?k?zel?t?nk, ?s megn?zhetj?k ki milyen ?vet haszn?lt, erre azonban jobb a replay. A kijel?lt szakasz azonban egycsap?sra az ?sszes grafikonon ki lesz jel?lve, ?gy meg tudod n?zni, hogy a p?lya ak?r p?r m?teres szakasz?n is mi volt a helyzet, mi a k?l?nbs?g.
A jobb fels? mez?ben a Velocity distance, azaz a sebess?gek alakul?sa l?that?. Mint az ?sszes grafikonn?l, itt is az id? a v?zszintes tengely, a f?gg?leges pedig az aktu?lis ?rt?keket mutatja. Emellett sz?mmal is oda van ?rva a k?r kijel?lt szakasz?n el?rt legalacsonyabb, legmagasabb ?s ?tlagos sebess?g mindkett?t?kn?l. K?nnyen el?fordulhat, hogy a cs?cssebess?ged magasabb, ez azonban semmit nem jelent, mert az ?tlagsebess?ged val?sz?n?leg j?val alacsonyabb. Ilyenkor ?ltal?ban arr?l van sz?, hogy a m?sik sokkal nagyobb temp?ban veszi a kanyarokat. A p?ld?n l?tszik, hogy a referencia k?rben mindenhol gyorsabb voltam.
A fordulatsz?m van a jobb als?ban (Engine rpm), ez ?rdekes dolog, sz?momra nem t?l sokat jelent. Ha az ember j? ?temben v?ltja a fokozatokat, ?s a k?t k?r setupj?ban a fokozatok eloszt?sa viszonylag hasonl?t, akkor a k?t g?rbe t?bb? kev?sb? lefedi egym?st. Ha a p?lya egy pontj?n nagy a k?l?nbs?g a fordulatsz?mban, akkor ?rdemes megn?zni a v?lt?st ?s a ped?lkezel?st, err?l k?s?bb.
A bal als? sarokban l?thatjuk az egyik legfontosabb grafikont: hogyan alakult a k?rid?d a referenci?hoz k?pest (Incremental Time Difference). Itt term?szetesen a referencia id? v?zszintes egyenes (0), A z?ld vonaljelzi az utols? megtett k?rt. J?l l?tszik, hogy az utolso kanyarkombin?ci?ban vesztek 4-5 tizedet. Jel?lj?k ki a grafikonban azt a r?szt, ahol el?g nagyot n? a k?l?nbs?g. A p?lyarajzon l?thatjuk, hogy ez a p?lya melyik r?sze.
Ez el?g sok, ha belegondolok,volt olyan r?sz ahol gyorsabb voltam, ?s ha ezt ?sszeadom... A sebess?g alakul?s?n?l l?tom, hogy a cs?cssebess?gem jobb (323 kmh), de ez m?g a h?ts? egyenes f?kpontj?hoz ?rve van innent?l kezd?dnek a gondok
Na ez m?r komoly probl?ma. Ennek ut?na kell n?zni, mert vagy a setupom nem teszi lehet?v?, hogy ilyen temp?ban vegyem a kanyart, vagy (ami val?sz?n?bb) rosszul veszem. A fordulatsz?m alakul?s?n?l nincs nagy k?l?nbs?g. Hogy ki hogyan v?ltott, az l?that? a Transmission men? grafikonjain, de m?shol is, pl. a Driver inputs-n?l. Sz?momra ez a m?sodik legfontosabb oldal.
A Driver inputs a General men? egy alpontja, azt mutatja, hogy a pil?ta hogyan vezetett, azaz mit csin?lt a kez?vel-l?b?val. L?tszik a ped?lkezel?s, a korm?ny forg?sa, ?s a v?lt?s, illetve, hogy ne vesz?ts?k el a t?j?koz?d?st: a bal oldalon a p?lyat?rk?p ?s a sebess?g alakul?sa:
Az?rt szeretem ezt az oldalt, mert t?bbnyire itt der?l ki, ha valamit nagyon m?sk?pp csin?lok. Ahogy most is. :-) Az els? grafikon a g?zped?l kezel?s?t mutatja (throttle distance). L?tszik a kijel?lt r?szn?l, hogy nem nyomom olyan intenzit?ssal. Alatta l?tszik a f?k haszn?lata (brake distance). Ugyanaz. A f?kez?sn?l is m?s a grafikon. Most akkor hogyan van ez? M?g a gyorsabb k?rben hat?konyabb a gyors?t?s a f?kez?s puh?bb ?s r?videbb. Legk?zelebb erre figyelni fogok. Mivel rossz sebess?ggel ?s fordulatsz?mmal ?rkezek a c?legyenesbe a kigyors?t?som ?s v?lt?som sokkal lassabb. Innen ad?dik a k?l?mbs?g.
K?vetkez? amit mindig megn?zek az aut? hasmagass?ga Igen fontos r?sz mivel a megfelel? tapad?st a gumik ut?n itt tudom befoly?solni.Min?l nagyobb az auto felett ?s alatt a leveg? sebess?gk?l?nbs?ge ann?l nagyobb a leszor?t? er?. (ford?tott sz?rny efektus)
Tiszt?n l?tszik, hogy az els? felf?ggeszt?sn?l j?l van be?ll?tva , mivel csak 1-2 helyen ?s az egyenesben ?r le az aut? alja ?s a kanyarokban sincs t?l magasan. A h?ts? felf?ggeszt?s m?r nem olyan j?. Itt t?bbsz?r le?r az alja az egyenesekben. Ez sebess?g veszt?st okoz. A kanyarokban megfelel? a magass?g de nagy a kileng?s. Ez arra enged k?vetkeztetni hogy nem el?g kem?ny a rug?z?s. A Be?ll?t?si ?tmutat? cikkemben erre r?szletesen is kit?rek ?s t?bb lehet?s?g is van a helyes hasmagass?g be?ll?t?s?ra. Tal?n ezzel szoktam a legt?bbet pepecselni.
A k?vetkez? l?p?s az oldalir?ny? elcs?sz?s. Whellspin=> Damper velocoties Ezt igaz?n nem ?rtem annyira csak azt szoktam n?zni mekkora az elt?r?s
Ink?bb az ?rz?keimre hagyatkozom. Ha megfelel? a sebess?g ?s az el?rt id? valamint a kileng?se a grafikonnak minim?lis akkor j? a setup.
Az els? 4 ablakban a kerekek elcs?sz?s?t mutatja f?kez?skor az als? 4 kigyors?t?skor.
R?viden ennyit ?n, hogy szoktam haszn?lni a telemetry-?t.
Ami k?l?n tetszik ebben a telemetria programban az a vizu?lis k?r ?sszehasonl?t?s Real time:
Rem?lem ebben is seg?ts?get tudtam ny?jtani
Bedy