Nekem még anno azért kellett az egész rFactor forráskód, mert csinálnék rá egy olyan modul-t ami azt csinálja, hogy körönként javít a kocsi beállításain magától! Természetesen a megfelelõ irányba. Komoly lenne, meg talán kicsit cheat-es. Na meg rendkívül bonyolult talán meg sem tudom írni!
Amúgy nekem is problémáim vannak a beállítással, sehogysem megy a setup. :/
Szerzõ
RE: A Setup készítés alapjai, avagy hogyan lehet egyszerûen összehozni egy jó Setupot
Csasztok is van gondjaim a setupolassal de megtanulom lassan mint a Challangeban de franco ha akarod osszedolgozhatunk es megcsin aszt jo otlet
"A csapatmunka fél gyõzelem, lényeg a csapatszellem."
Kimi Räikkönen:"Túl sok ember törekszik arra, hogy az legyen mint amit mások elvárnak tõle, de ez semmit sem jelent. A lényeg az, hogy Önmagad légy"
Tanitványom:Vaken
Mesterem:Ferenczi Csongor
Kimi Räikkönen: Ha leírsz engem, valóban nem ismersz!
Szerzõ
RE: A Setup készítés alapjai, avagy hogyan lehet egyszerûen összehozni egy jó Setupot
Itt egy kis segítség.
Valahol a messzi-messzi galaxisban találtam:
FÉKNYOMÁS
A teljes erõvel történõ fékezésre szolgál. 100%-os nyomáson maximális erõvel fékezhetsz. Ha a féknyomást a legjobb százalékarányban alkalmazzuk az autóra egy meghatározott pályán, akkor kevésbé valószínû, hogy a fékek blokkolni fognak kanyarodás elõtt.
FÉKERÕELOSZTÁS
A féknyomaték egyensúlyát osztja el az elsõ és a hátsó kerekek között.
FÉKHÛTÉS
Csökkenti, vagy növeli a hûtést, hogy szabályozza a fékek hõmérsékletét. Túl hideg, vagy túl forró fékek kevésbé hatékonyak, nem lassítják le optimális mértékben a versenyautót.
KORMÁNYZÁR
Szabályozza a kormányzás érzékenységét egy bizonyos fokban. A nagyobb zár gyorsabb kormányzási reakciót von maga után.
DIFFERENCIÁLZÁR
Beállítja a differenciális gázadást és a differenciális fékezést, mégpedig úgy, hogy meghatározza a forgatónyomaték elosztását a hátsó kerekek között az úttartás és sebesség tekintetében.
DIFFERENCIÁLZÁR GÁZADÁS
Beállítja az erõnek azt az összegét (százalékát), amelyet azért használunk, hogy zárja az ív külsõ és belsõ részén forgó kerekeket a kigyorsítás pillanatában, vagyis amikor kijövünk egy kanyarból.
DIFFERENCIÁLZÁR MOTORFÉK
Beállítja az erõnek azt azösszegét (százalékát), amelyet azért használunk, hogy zárja a kívül és belül forgó kerekeket a gázelvétel pillanatában, vagyis a kanyar bejáratánál.
DIFFERENCIÁLZÁR ELÕFESZÍTÉS
Beállítja a zár mennyiségét mielõtt bármilyen gyorsítás/lassítás megtörténne, vagy amikor egyszerûen nyomjuk a gázt (tartjuk a sebességet).
GUMIHÕMÉRSÉKLET
Fontos szerepe van hogy mindig tisztában legyünk az abroncsok aktuális hõmérsékletével és légnyomásával.A gumihõmérséklet és nyomás befolyásolja az autó úthoz való tapadását, amely másfelõl kihatással van az autó kezelhetõségére.
VÍZHÕMÉRSÉKLET
Az autó vízhûtõrendszerének hõmérséklete. Próbáld meg ennek a hõmérsékletét 100 Celsius alatt tartani. Ha a külsõ levegõ hõmérséklete magas, befolyásolhatja a vízhûtõrendszert. Hogy a víz hõmérsékletét szabályozd, használj kisebb, vagy nagyobb hûtõnyílást.
OLAJHÕMÉRSÉKLET
Az autót motorolajhõmérséklete. Próbáld meg ezt a hõmérsékletet 100 Celsius alatt tartani. A hõmérséklet folyamatosan változik az idõmérõ edzés és általában az edzések folyamán, a hûtõvíz hõmérsékletétõl függõen. Hogy az olajhõmérsékletet szabályozd, használj kisebb, vagy nagyobb hûtõnyílást.
ELSÕ ÉS HÁTSÓ GUMIK
Válaszd a legmegfelelõbb gumikeveréket az elsõ és a hátsó kerekek számára a pályától és az idõjárástól megfelelõen. A lágy, a közepes és a kemény gumikeverék száraz körülmények között ajánlott. A lágy gumik maximális tapadást szolgáltatnak, de nagyon hamar elkopnak. A közepes abroncsoknak valamivel kevesebb a tapadásuk, mint a lágy gumiknak, de nem használódnak el olyan gyorsan. A kemény gumiknak kevesebb a tapadásuk, mint a közepeseknek, de hosszú az élettartamuk. Az intermediate, a sima esõ és a monszun esõgumik esõs aszfaltra és esõs körülmények között ajánlottak. Az intermediate gumik felszáradó pályára valók. A sima esõgumik legjobb teljesítményüket esõs körülmények között adják le, a monszun gumikat viszont szakadó esõben ajánlatos használni.
HÛTÕNYÍLÁS
A hûtõ légáramlását szabályozza, amely a motort hûti. Ellenõrizd a víz- és az olajhõmérsékletet. Ha nagyobb, mint 100 Celsius, nyisd ki jobban a hûtõnyílást a hûtõn. Minél nagyobb a nyílás, annál jobban hûti a hûtõ a motort, ami magasabb fordulatszámot tesz lehetõvé.
FORDULATSZÁM
itt állíthatod be a maximális fordulatszámot. Minél magasabb a fordulatszám, annál gyorsabb lesz a jármû, de nagyobb a valószínûsége annak is, hogy a motor túlhevül.
SZIMMETRIKUS BEÁLLÍTÁS
Ha ezt kiválasztjuk a jobb és a bal oldal automatikusan ugyanazokat az értékeket, fogja felvenni.
GUMINYOMÁS
Szabályozza a légnyomás mértékét a gumikban. A guminyomás éppúgy befolyásolja a menettulajdonságokat, mint a gumikopást. Minden guminak van egyfajta optimális nyomása, amelyen a legjobb tapadást nyújtja. A nyomás csökkentése, vagy növelése tapadásvesztéshez vezethet. Az optimális nyomást akkor értük el, amikor a gumi közepének hõmérséklete olyan magas, mint a gumi belsõ és külsõ részének átlaghõmérséklete, vagyis ha a gumik elérték az üzemi hõmérsékletet (85-95C). Ez normális esetben 2-3 kör alatt megtörténik. Szintén érvényes az, hogy minél magasabb a légnyomás, annál nehezebben kezelhetõ a kocsi.
GYORS BERÚGÓZÁS
A felfüggesztés gyors felfelé irányuló mozgását irányítja a pályaegyenetlenségeken és a szegélyköveken való áthajtáskor. Azért nevezzük rgyorsnakr1;, mert a lengéscsillapító gyors felfelé irányuló mozgást végez, rendszerint 100mm/másodperc felett. Ez a beállítás a gumi és az aszfalt összhangját kontrollálja, amikor a kerék átjut egy zökkenõn vagy az út valamilyen egyenetlenségén. Ha úgy találod, hogy az autó a pályán kívülre pattog, rmegcsúszikr1; egy bukkanón, akkor vedd lágyabbra (kisebb érték). Ha a kocsi ugrál és szeszélyesen vált irányt, akkor merevítsd (nagyobb érték) ezt a beállítást
LASSÚ BERÚGÓZÁS
A felfüggesztés enyhe felfelé irányuló mozgását kontrollálja a pilóta beavatkozása révén (kormányzás, gyorsítás, fékezés). Azért nevezzük rlassúnakr1;, mert a lengéscsillapító lassú mozgást végez. A dugattyú rendszerint 70mm/másodperc sebességgel mozog (lásd a telemetria adatait). Azért használjuk, hogy befolyásoljuk a futómû egyensúlyát a kanyarból kijövet és bemenet. Ha csökkentjük a számot, akkor az autó súlyáthelyezõdése gyorsabb lesz a kanyarokban. Ha növeljük a számot lassabbá tesszük a súlyáthelyezõdést a kanyarokban.
GYORS KIRÚGÓZÁS
A felfüggesztés gyors lefelé irányuló mozgását kontrollálja, amikor keresztülhajtunk az út egyenetlenségein és a kerékvetõkön. Azért nevezzük rgyorsnakr1;, mert a lengéscsillapító gyors mozgást végez, rendszerint 100mm/másodperc feletti sebességgel (lásd a telemetria adatait). A beállítás meghatározza a gumiknak az aszfalthoz való viszonyát, amikor egy zökkenõn, vagy útegyenetlenségen átjutnak. Ha megváltoztatjuk a gyors berugózás értékét, akkor hasonló mértékben ajánlatos ezt tenni a Gyors kirugózással is.
LASSÚ KIRÚGÓZÁS
A felfüggesztés lassú lefelé irányuló mozgását kontrollálja, amelyet a pilóta inputja (kormányzás, fékezés, gyorsítás) okoz. Azért nevezzük rlassúnakr1;, mert a lengéscsillapító lassú mozgást végez menet közben, rendszerint a dugattyú 70mm/másodpercr11;es sebessége alatt (lásd a telemetria adatait). A beállítást azért használjuk, hogy a karosszériát a kanyarba bemenet és kijövet befolyásoljuk. Ha csökkentjük az értékét, a jármûnek gyorsabb lesz a súlyáthelyezõdése a kanyarban. Ha növeljük az értékét, az autó súlyáthelyezõdésének reakciója lelassul a kanyarban.
RÚGÓZÁS
A rúgók feszességét szabályozza. Kisebb feszesség (vagyis puhább rúgók) jobb tapadást eredményeznek, de lassítják az autó válaszát a pilóta inputjára (kormányzás, fékezés, gyorsítás). Nagyobb feszesség (vagyis keményebb rúgók) esetén a jármû gyorsabban reagál a pilóta inputjára (kormányzás, fékezés, gyorsítás), de csökken a gumik tapadása.
KERÉKDÕLÉS
Szabályozza a kerék dõlésszögét az út felületéhez viszonyítva. A negatív kerékdõlés a kerekek felsõ részét a karosszéria közepe felé dönti és ezáltal jobb tapadást idéz elõ a kanyarokban, mivel a kerék nagyobb része érintkezik az úttal. Habár kevésbé gyakran alkalmazzák, a pozitív kerékdõlés annyit tesz, hogy a kerekek felsõ része kívülre dõl a karosszériához viszonyítva, ami több stabilitást ad az egyenesekben, de a kanyarokban a tapadás csekély lesz. Az olyan versenyautóknál, amelyek rendszerint utcai pályákon futnak, csak negatív kerékdõlést alkalmazunk. Az ideális kerékdõlés beállítását egyeztetnünk kell a gumik hõmérsékletével is. A kerék belsõ hõmérsékletének 7-10 Celsius fokkal magasabbnak kell lennie, mint a futófelület külsõ részének. A negatív kerékdõlés beállítását váltakozva használjuk a felfüggesztés és a gördülõ ellenállás (rúgók és stabilizátorok) beállításával. Ez annyit jelent, hogy minél nagyobb a gördülõ ellenállás, annál kevesebb kerékdõlés szükséges. Minél kevésbé hozzuk összhangba a felfüggesztést a kerék tapadásával, annál több negatív kerékdõlés szükséges.
UTÁNFUTÁS
Állítsd be azt a fokot, amelynek mértékében a kerekek a kerék felsõ középpontjához képest elõre, vagy hátra dõlnek. Az utánfutás növeli, vagy csökkenti az iránystabilitást. A pozitív utánfutás megnöveli az iránystabilitást, de túl sok pozitív utánfutás nehezebbé teszi a kormányzást. A negatív utánfutás kevesebb kormánymozdulattal jár, de egyenesben a jármû instabil lehet.
RÚGÓ(ÚT)HATÁROLÓ
A rúgóhatárolók számát szabályozza. Többletet ebbõl azért alkalmazunk, hogy megakadályozzuk azt a mély berugózást, amely megfekteti a karosszériát az út egyenetlenségein (másképpen: hogy limitáljuk a karosszéria lefelé irányuló mozgását). Minél több rúgóhatárolót alkalmazunk, annál inkább és annál hatásosabban akadályozzuk meg a karosszéria berúgózását. Figyelem! Ha túl sok rúgóhatárolót alkalmazunk, akkor a futómû az út egyenetlenségeit már nem fogja tudni kiegyenlíteni és elvész a kerekek tapadása. Ebben az esetben felléphet még nagyon nagy vertikális G-erõ, például a kerékvetõkön áthajtáskor Spa-ban az Eau Rouge-ban. A rúgóhatárolókat csak utolsó lehetõségként használd, hogy a karosszéria berugózását megakadályozd. (A fordító megjegyzése: (másfajta megközelítés) kanyarodásban is van szerepe, mert használata nagyobb tapadást eredményez. Persze nem az a helyes, ha minden pályán a maximumon van, össze kell hangolni a rugókkal és a lengéscsillapítókkal. Ha elöl minden a maximumon van, akkor a rúgóúthatárolókat is teljes mértében alkalmazni kell, és ugyanez igaz fordítva is. Ha a felfüggesztés kemény (az értékek nullák, vagy ahhoz közeliek), akkor az a legcélravezetõbb, ha ez is nulla. A rúgóhatárolók meghatározásakor figyelni kell az autó magasságára is, mert minél többet alkalmazunk belõle (nagyobb szám), annál lejjebb lehet tenni az autó alját.)
UTAZÓMAGASSÁG
Szabályozza, hogy az autó alja milyen messze legyen a talajtól. Minél kisebb az utazómagasság és minél keményebb a futómû, annál mélyebben van az autó súlypontja. A túl kicsi utazómagasság egyenetlen, hepehupás pályákon ahhoz vezethet, hogy az autó megfekszik ezeken. Az autó felfekvése nagyon negatívan befolyásolja a menettulajdonságokat.
LÉGTERELÕ
A leszorítóerõ nagyságát szabályozza. Megnöveli az elsõ tengely tapadását, mivel minél nagyobb a sebesség, annál nagyobb az ellenállás az elsõ tengelyen. Minél nagyobb az értéke, annál több levegõt terel el, miáltal nagyobb ellenállás és tapadás jön létre (de csökken a maximális sebesség). Két választási lehetõség van: nagy sebesség (elsõ beállítás) és megszokott sebesség (második beállítás). A legtöbb pályán a megszokott, tehát a második beállítási lehetõség ajánlott, kivéve Monzát, mert itt a nagy sebességre törekszünk a beállítás során (elsõ lehetõség).
GUMIHÕMÉRSÉKLET- ÉS NYOMÁS-KIJELZÕ
(A gumihõmérséklet és a nyomás kijelzõje a képernyõ közepén) Megmutatja a hõmérsékletet és a nyomást mind a négy keréken. A jármû bal oldalán lévõ kerekeknél a felsõ számok a következõket jelentik: a gumi külsõ, középsõ és belsõ részének hõmérsékletét. A jármû jobb oldalán lévõ kerekeknél a felsõ számok a következõket jelentik: a gumi külsõ, középsõ és belsõ részének hõmérsékletét. Az alsó szám jelenti a keréknyomást minden egyes keréken. Minden adat a pályán megtett utolsó körök állapotát tükrözi. A gumihõmérséklet és a nyomás felvilágosítást ad arról is, hogy milyen az autó tapadása a pályán, ami befolyással van az autó vezetési tulajdonságaira is. További információkért vedd szemügyre keréknyomásról és a nyomás beállításairól szóló részt. Szimulációs módban 2-3 kör kell neki, amíg a gumihõmérséklet és a nyomás eléri azt a szintet, amely a versenyben uralkodó körülményeknek felel meg.
SZÁRNY
Az autó hátsó részére ható leszorítóerõ nagyságát állíthatjuk be ezzel és aerodinamikai egyensúlyának fõ beállítási lehetõségeit szabályozhatjuk. Miután az elülsõ légterelõt beállítottad, egyeztesd az autó teljes aerodinamikai egyesúlyát a hátsó szárnnyal. A legnagyobb szárnyállás a nem-GT autóknál 10, míg a GT autóknál 12. Ha az elülsõ légterelõ r1r1;, a hátsó szárnybeállítást 4 és 7 között változtasd. Ha az elülsõ légterelõ r2r1;, a hátsó szárnybeállítást 8 és 12 között változtathatod. Minél meredekebb a hátsó szárny, annál nagyobb a leszorítóerõ, amely a maximálisan elérhetõ legnagyobb sebességet csökkenti.
KERÉKÖSSZETARTÁS
Azt a szöget szabályozza, amellyel a kerekek egymás felé-, vagy egymástól szét-állnak. Befolyásolja a menetstabilitást és az autó kanyarban való viselkedését. Elöl általában mindig egy kevés negatív kerékösszetartást (negatív érték) állítunk be, mivel megkönnyíti a kanyarvételt. Az autó hátsó részén pozitív kerékösszetartást állítunk be (pozitív érték), mert a negatív kerékösszetartás instabil menettulajdonságokhoz vezethet. A túl sok kerékösszetartás (pozitív, vagy negatív) az autót a megnövekedett gördülõ ellenállás miatt lassíthatja. A túl sok negatív kerékösszetartás, mindegy, melyik oldalon, erõs alulkormányzottságot és nagy gumikopást okoz. Mivel ennek a beállításnak nincsenek nagy optimalizálási lehetõségei, a játékban elõre beállított értékeket ajánljuk.
AZ AUTÓ ALULKORMÁNYOZOTT KÖZEPESEN GYORS ÉS GYORS KANYAROKBAN.
Növeld meg az elsõ szárnybeállítást, vagy csökkentsd a hátsót. További finombeállítást eredményezhet a karosszéria földtõl való távolságának (az utazómagasságnak) állítása. Ezt az utazómagasság megváltoztatásával érhetjük el: az autó hátulja mindig körülbelül 1 inchr11;el (kábé 25mm) magasabb legyen, mint elöl. Ezek a beállítások azonban befolyásolnak más beállításokat is, amelyeket megfelelõen kell összehangolnunk.
AZ AUTÓ ELVESZÍTI TAPADÁSÁT/EGYENSÚLYÁT A PÁLYA EGYENETLEN RÉSZEIN
Megoldás lehet a lágyabb rúgózás. De a lágyabb rúgók alkalmazásánál meg kell növelnünk az utazómagasságot, mivel a karosszéria jobban beremeg és az autó az egyenetlen úton megfeküdhet. Jó példa erre Doningtonban a Craner kanyar végén egy hepehupás rész, amelyben, ha a rúgók túl lágyak, nagyobb utazómagasság szükséges az egyenetlenségek kiegyenlítésére. Ezen kívül csináld meg a gyors berugózás és a gyors kirugózás finombeállítását. Emlékeztetõ: Gyors berugózás: megadja, hogy a karosszéria milyen gyorsan mozoghat (rúgózhat be) lefelé.
Gyors kirugózás: megadja, hogy a karosszéria milyen gyorsan mozog (rúgózik ki) ismét felfelé.
MI A KERÉKÖSSZETARTÁS, BEÁLLÍTÁSAI HOGYAN BEFOLYÁSOLJÁK AZ AUTÓ FIZIKAI TULAJDONSÁGAIT?
Amikor az elsõ kerekek kifelé fordulnak, az javíthatja a jármû kanyarodási tulajdonságait. A gyors egyenesekben is stabilizálhatja a jármûvet és megakadályozhatja a kocsi elmászkálását a pályán (imbolygását).
MI A KIPÖRGÉSGÁTLÓ ÉS HOGYAN BEFOLYÁSOLJA AZ AUTÓ VEZETHETÕSÉGÉT?
A kemény kipörgésgátló a karosszériának keményebb, közvetlenebb érzést kölcsönöznek, de gyorsan elkoptatják a gumikat.
A lágyabb beállítások szivacsos érzést kölcsönöznek az autónak, de egyúttal az autó kormányzását is javíthatják azáltal, hogy a súlyáthelyezõdés sebességét (azt, hogy a karosszéria milyen gyorsan reagál a pilóta mozdulataira) csökkentik, habár valószínûleg nem elegendõek egy gyors sikán pontos bevételéhez, amelyben gyors súlyáthelyezõdés történik. Ideális esetben az elsõ kipörgésgátló körülbelül 70%-al nagyobb beállítását igényel, mint a hátsó.
MI A KAPCSOLAT A GUMI KÜLSÕ/KÖZÉPSÕ/BELSÕ OLDALÁNAK HÕMÉRSÉKLETE KÖZÖTT? MIT TEGYEK, HOGY A LEGJOBB TAPADÁST ÉS A LEHETÕ LEGKISEBB KOPÁST ÉRJEM EL?
A kerékdõlés mértéke az, amely meghatározza a hõmérséklet növekedését: a hõmérsékletkülönbségnek nem szabad túllépnie a 10-15 fokot.
A FELFÜGGESZTÉS HOGYAN BEFOLYÁSOLJA AZ AUTÓT?
A lágy rúgók az alváznak egyfajta szivacsos érzetet kölcsönöznek, de az autó reakciói a legtöbb esetben elõre láthatóak. Valójában az egyetlen ok, hogy merevebb rúgózást használjunk az, hogy a jármûvet megakadályozzuk a nagyobb pályaegyenetlenségeken való fennakadásban/megfekvésben, vagy hogy megnöveljük az alváz érzékenységét a versenyzõ vezetõi reakcióira.
A GUMIJAIM PÁR KÖR UTÁN ELKOPNAK. MIT TEGYEK, HOGY TOVÁBB TARTSANAK?
Különbözõ beállítások kombinációja lehet az ok. Elõször is a merev alváz hatalmas gumikopást eredményezhet. Ehelyett én lágyabb felfüggesztést használnék, ami barátságosabb lenne a gumiknak. Másrészt egyfajta szélsõséges
vezetési stílus is hozzájárulhat a nagymértékû gumikopáshoz. Végezetül a rossz gumikeverékválasztás szintén gyors gumikopáshoz vezethet. A gumikat optimális hõmérsékleti tartományban kell tartani, hogy a legjobb tapadást és a legkevesebb kopást érjük el.
AZ AUTÓM ALULKORMÁNYOZOTT KIS SEBESSÉGNÉL, VISZONT TÚLKORMÁNYOZOTT NAGY SEBESSÉGNÉLr30;
Több oka lehet ennek a problémának, de általánosságban az autó vezetési tulajdonságait kis sebességnél a rúgók és a kipörgésgátlók szabályozzák, míg nagyobb sebességnél az aerodinamika befolyásolja. Ebben az esetben keményítsd a hátsó rúgókat, vagy a kipörgésgátlókat, hogy az alulkormányzottságot kis sebbességnél megakadályozd, vagy növeld a hátsó szárnyállást, hogy legyõzd a túlkormányzottságot nagy sebességnél.
MIK A KÜLÖNBÖZÕ AERODINAMIKAI BEÁLLÍTÁSI LEHETÕSÉGEK ÉS HATÁSUK AZ AUTÓRA?
Az elsõ légterelõ megnöveli az elsõ leszorítóerõt. Általában csak kétféle légterelõ van. Az egyik az olyan nagy sebességû pályák számára, mint Monza (kevés ellenállás, csekély leszorítóerõ) és a másik típus minden más pályára. Az elsõ légterelõt nem csupán a jármû aerodinamikai beállításainak finomítására használjuk, hanem meghatározza az alapvetõ aerodinamikai tulajdonságokat is. Nagy sebesség = 1. Normál = 2.
Hátsó szárny r11; az aerodinamikai tulajdonságok finombeállítása. 12 szárnybeállítás van. Amikor 1-es értéket használsz az elsõ légterelõ beállításával, használj 4-7 közötti hátsószárny beállítást. Amikor 2-es értéket használsz az elsõ légterelõ beállításával, használj 9-12 közötti hátsószárny beállítást.
Utazómagasság r11; ez határozza meg a leszorítóerõt a jármû alatt, amely a GT típusoknál jelentõs, ellenben sokkal kisebb a nem GT típusoknál. A jármû utazómagassága és lejtése (az elsõ és a hátsó autómagasság különbsége) szabályozza a leszorítóerõ nagyságát. Általában elfogadott, hogy az autó aljának magassága olyan alacsonyan legyen, amennyire csak lehetséges, és persze a lehetõ legkisebb utazó-magasság elöl a maximális hatás érdekében. Hogy ezt a hatást a pályán versenykörülmények között is elérjük, a hátsó utazómagasságot a garázsban körülbelül 20-25mm-el magasabbra vegyük, mint elöl. A nem GT-típusoknál a kisebb elérhetõ leszorítóerõ miatt 15mm különbség is elég. Magasabb utazómagasság elöl, mint hátul olyan felhajtóerõt okoz, amely a jármûnek majd nem az összes leszorítóerejébe kerül. Ezt mindenképpen el kell kerülni. Ha a jármû alja földet ér, akkor is elveszíti a kocsi egy csapásra az összes leszorítóerõt, ami ellenõrizhetetlen menettulajdonságokhoz vezethet
MIKOR VÁLTOZTASSUK MEG A GYORS BERÚGÓZÁS, VAGY A LASSÚ BERÚGÓZÁS BEÁLLÍTÁSAIT ÉS MILYEN HATÁSUK VAN EZEKNEK A MENETTULAJDONSÁGOKRA?
Gyors berúgózás: Akkor állítsd be a gyors berúgózást, ha az autó menettulajdonságai a pálya egyenetlen részein és a szegélyköveken való áthajtáskor problémát okoznak. A gyors berugózást ebben az esetben állítsd elég lágyra, hogy a pálya okozta lengéseket elnyelje, de ne túl lágyra, hogy a normális menettulajdonságok gyorsan visszaálljanak. Ha úgy találod, hogy az autó alulkormányozott, akkor lágyítsd az elsõ gyors berugózást és a gyors kirugózást ehhez igazítsd. Ha úgy találod, hogy az autó a pálya egyenetlenségein túlkormányozottá válik, akkor a hátsó gyors berugózást és gyors kirugózást kellene lágyítani. Ha úgy találod, hogy a jármû kicsúszik a kanyarból, akkor mind a négy lengéscsillapítót lágyabbra kell venned. Ha a jármû a pálya egyenetlenségeit egyáltalán nem érzékeli, akkor állítsd az összes lengéscsillapítót olyan keményre, míg a vezetési tulajdonságokat negatívan befolyásolja. Ezután minden beállításból vegyél vissza kicsit, hogy a lengéscsillapító optimális beállításait megkapd.
Lassú berugózás beállítása: a lassú berugózást legfõképpen azért változtatjuk meg, hogy a súlyelosztást a jármû irányváltoztatása során befolyásoljuk. Ezek alkotják mindazokat a visszajelzéseket, amelyek a pilótától a kormányzáson, a fékezésen és a gyorsításon át az autóra hatnak. A lassú berugózás eme beállításait általában azért végezzük el, hogy a jármû menettulajdonságait a kanyarokban befolyásoljuk. Ha a jármû a kanyarba bemenet alulkormányozott és a kanyarból kijövet szintén, akkor a lassú berugózás beállítása jelenti a fõ optimalizáló lehetõséget. Hogy a kanyarba bemenet az alulkormányzottságot megszüntessük, csak az elsõ lassú berugózást lágyítsuk, vagy keményítsük a hátsó lassú kirugózást. Hogy a kanyarba bemenet a túlkormányzottságot megszüntessük, keményítsük az elsõ berugózásokat, vagy lágyítsuk a hátsó kirugózásokat. Hogy az erõs túlkormányzottságot a kanyarból kijövet megszüntessük, lágyítsuk a hátsó lassú berugózást, vagy keményítsük az elsõ lassú kirugózást.
"öreg Jedi az nem vén Jedi" -by pikador
"Obi Van haflac" -by pikador
Szerzõ
RE: A Setup készítés alapjai, avagy hogyan lehet egyszerûen összehozni egy jó Setupot
Hozzászólások: 274 Lakóhely: Budapest X. ker Regisztrált: 2010.05.23
x21 x15 x36
Elküldve: 2011.06.18 10:01
Nagyon hasznos ez a segítség, de én a differenciálzárat még mindig nem tudom beállítani. Mi számít jó beállításnak? Én általában alacsony százalékkal megyek.
Szerzõ
RE: A Setup készítés alapjai, avagy hogyan lehet egyszerûen összehozni egy jó Setupot
Norbi-G írta:
Nagyon hasznos ez a segítség, de én a differenciálzárat még mindig nem tudom beállítani. Mi számít jó beállításnak? Én általában alacsony százalékkal megyek.
"A csapatmunka fél gyõzelem, lényeg a csapatszellem."
Kimi Räikkönen:"Túl sok ember törekszik arra, hogy az legyen mint amit mások elvárnak tõle, de ez semmit sem jelent. A lényeg az, hogy Önmagad légy"
Tanitványom:Vaken
Mesterem:Ferenczi Csongor
Kimi Räikkönen: Ha leírsz engem, valóban nem ismersz!
Szerzõ
RE: A Setup készítés alapjai, avagy hogyan lehet egyszerûen összehozni egy jó Setupot
Nevikov írta:
A slow/fast bump/rebound mit változtat a kocsi viselkedésén?
A lengés csillapító mûködését lehet ezekkel az értékekkel belõni. A lassú be-ki értékekkel a kocsi általános súlypont át és vissza helyezõdésének mértékét és gyorsaságát lehet szabályozni (féktávon, kigyorsításkor az elõre-hátra, kanyarban pedig az oldalra billenést kontrollálod velük) Az sem jó ha nagyon bólint, vagy ha kigyorsításkor seggre ül a verda, de az sem, ha nem mozdul a súlypont eleget, mert lehet amiatt nem kap az aktuálisan támaszkodó kerék elég tapadást...szal nem egyszerû a pont jót eltalálni, ráadásul ezek állítgatása önállóan még nem elég a sikerhez, mert szoros összefüggésben kell állítani a rugók erõsségét a stabilizátorokat, sõt a kerék dõlés és a hasmagasság sem mindegy. A lényeg hogy bármelyikhez ha hozzá nyúlsz, a többivel összhangban kell tenni.
Hogy példát is mondjak: pl egy adott értékhez képest keményebb rugó állítása esetén, valószínûleg a lengés csillapító értékeit lehet kissé puhábbra(kisebbre) állítani, sõt a stabilizátort is esetleg, mivel egy keményebb rugó kevésbé engedi bólintani az autót. De egyúttal könnyen lehet, hogy a hasmagasság is csökkenthetõ lesz, mivel a keményebb rugó magasabban tarthatja az autót, kevésbé engedi leülni az aszfaltra. Vagy pl egy drasztikusabb kerék dõlés emelés, kevesen tudják, de némileg meg emeli a hasmagasságot is( pusztán azért mert ha ezt a nagyon széles a gumit, a szélére billented a dõlés növelésével, akkor a kerék tengelye óhatatlanul valamivel feljebb kerül), tehát annak az értékét is valószínûleg utána kell korrigálni, de kb a lengés csillapítót meg a stabilizátort is, hogy engedje kanyarban rábillenni az autót a belsõ peremrõl a teljes futófelületre a nagyobb tapadás, így nagyobb kanyar sebesség elérése érdekében.
Na kb így valahogy, de elvileg ezek a dolgok teljesen logikusan következnek egymásból, már ha jól van megírva az adott mod fizikája.
A gyors értékek pedig az út egyenetlenségeinek, hupliknak illetve a rázóköveknek az "ütéseit" hivatottak elnyelni. (Többek között) ezzel kell játszani, ha az egyébként stabilan és gyorsan kanyarodó autónak a rázóköveken meg elindul a segge, vagy ha az egyébként jó hasmagassággal és futómû beállítással rendelkezõ autó, huplis részen(pl Spa az Eau Rouge utáni egyenes végén) meg oda verdesi az autó alját az aszfalthoz, ezáltal jelentõs végsebességet veszítve.
Egyszóval és összefoglalva a mechanikai tapadást lövöd be a rugó és a lengés csillapító értékeivel, a többi leszorító erõt az aero adja, Mivel az aerodinamika modtól függõen elvileg 150-180Km/h felett kezdi a hatását kifejteni(ez alatt a sebesség alatt elméletileg mindegy mekkora szárnyak vannak állítva ), így könnyen el lehet képzelni, milyen jelentõsége van a jó mechanikai értékek belövésének a lassú és közepes kanyarokban, mert hogy elvileg ott ez adja a kellõ tapadást. Tömören ennyi.
Szerkesztette: Thomas50 - 2011.10.10 10:18
Szerzõ
RE: A Setup készítés alapjai, avagy hogyan lehet egyszerûen összehozni egy jó Setupot
nem olyan bonyolult ez. De néha elég egy régebbi jól sikerült set betöltése váltó és szárny állítással. begyakorolod a pályát, hogy stabilan tudj menni hasonló idõket, és utána lehet már buherálni és figyelni az autó viselkedését meg a kör és szektoridõket. Meg tényleg olvassátok ezeket a setup guide-okat. Sokat segítenek megérteni az autó viselkedését. Nagyon leegyszerûsítve... Ha az elsõ rugók, stabilizátorok lengéscsillapítók értékeit növeled, akkor a tapadás némileg csökken ugyanakkor az autó agresszívebben reagál a kormánymozdulatokra (azonnal fordul). Ha puhábbra állítod akkor meg jobban tapad de egy kis fáziskéséssel reagál a kormánymozdulatra. Együttes hatása: ha puhítod nagyobb lesz a tapadásod elõl, nõ a túlkormányzottság; ha keményíted akkor pedig inkább az alulkormányzottság felé mozdul az irányítás.
A hátsóknál is ugyan ez a helyzet. ha puhítod nõ a tapadás, nem csúszik annyira a hátulja, ha keményebb akkor jobban csúszkál, de fontos a megfelelõ keménység a hasmagasság beállítása miatt. értelemszerûen: ha puhábbra állítod a hátsó rugókat akkor alulkormányzottabb, ha keményíted túlkormányzottabb lesz az autó. Még valami: a puhább rugók jobban koptatják a gumikat. Ezek az alapok amikkel jól el lehet indulni. Ha ezeket tudod a számodra megfelelõ egyensúlyt kell megtalálni. De segítségek nélkül kellene megpróbálnotok ezt kitapasztalni, mert úgy fejt ki igazándiból hatást. Ha eddig nem ment segítségek nélkül akkor lehet épp itt kell keresni a hiba okát. Lehet förtelmes volt az autó beállítása és napster meg Tusy is csak bóklászott volna a pályán vele. meg mondjuk ezt is be kell gyakorolni meg meg kell szokni, de megéri az erõforrások befektetését, mert sokat javítanak a teljesítményeden, hogyha hozzászoksz. Lehet eleinte gyengébben megy mint amúgy, de után megtérül a befektetett energia.
Szerzõ
RE: A Setup készítés alapjai, avagy hogyan lehet egyszerûen összehozni egy jó Setupot
Hozzászólások: 3087 Lakóhely: Budapest Regisztrált: 2011.06.28
Elküldve: 2011.10.28 09:21
Csak egy észrevétel a setek egymásnak küldözgetésérõl: Több fajta játékos létezik ha kérsz tõle egy setet, mert nem vagy atomfizikus!
1. A sumák: elküldi, de persze a fõbb paramétereket elállítgatja, nehogy megelõzd.
2. A sorozatküldõ: elküldi, õ is úgy kapta még a múlt szezonból, azzal jár futamok óta.
3. A jószívû: elküldi, de tök semleges szet, se nem javulsz, se nem lassulsz, tucat set, a többségnek ilyen van.
4. A tartózkodó: megszólítod, nem reagál, nem küld, észrevétlen marad végig, persze bombázó setje van.....
5. A kamuzós: arra hivatkozik hogy a tök alappal hajt amit kidobott a gép, persze nem. (én is ide tartozom)
6. A beetetõk: véletlenül, vagy direkt az összes embernek elküldik a fogadó mappába, na ezek a haszontalan setek, felejtõsek, a kezdõk lassulnak vele általában.
Az összes többi esetben tisztelet a kivételnek!
Eat my dust!
Nem vagyok túl gyors, azt viszont stabilan tudom!
Csomagot kaptam LÁJF!
Szerzõ
RE: A Setup készítés alapjai, avagy hogyan lehet egyszerûen összehozni egy jó Setupot
slicer írta:
Sziasztok!
Champcar-ba készítettem futamra a setupomat, aztán megnéztem mennyit bír a gumi stb. De a célom az volt, hogy a futamon végig használjam a 2-es teljesítményt. 4-es motorhûtõ és 2 es teljesítménnyel 17 kör és 40 s (box) után a felvezetõ körben a motor elfüstölt. Elvileg az olajt eszi a 2 es teljesítmény, de azt figyeltem hogy állóhelyzetbe 2 es teljesítménnyle üresben rugatom az autót és az olaj nem melegszik sõt a boxban is 95-ön stagnál.
Mire kimentem a boxból a hosszú egyenes után 100 fölé ment az olaj (kb. 103 fok) és megadta magát, eddig minden körben 2-3x felment 100 fölé és bírta. Nem értem! Erre mit mondotok?
Én még annyit tennék hozzá hogy nézd át a váltóáttételedet is..
Ne legyen túl rövid mert akkor elég csúnyán tud "bõgni" a motor az egyenesben, nem tesz jót ha magas fordulaton pörög egyfolytában ami könnyen túlmelegedéshez vezethet azt pedig tudjuk jól hogy ez könnyen a verseny feladását is jelentheti.
Szerkesztette: mike1899 - 2011.10.28 12:49
Szerzõ
RE: A Setup készítés alapjai, avagy hogyan lehet egyszerûen összehozni egy jó Setupot
Hozzászólások: 3087 Lakóhely: Budapest Regisztrált: 2011.06.28
Elküldve: 2012.01.07 07:34
Gyerekek, valaki pórnépi módon elárulná, melyik az az egy, legfeljebb kettõ csúszka, amin be tudom állítani hogy kicsit túlkormányzott legyen?? És fel, vagy le? Az ilyen lassú ki be rugó csillapítás, meg egyéb fasságok nem érdekelnek! Köszi!
Eat my dust!
Nem vagyok túl gyors, azt viszont stabilan tudom!
Csomagot kaptam LÁJF!
Sziasztok, gondoltam ujra irok ide valamit hogy egy ideig megint az enyem legyen a legfrissebb bejegyzes. :] Mondjuk az eves beirogatasokon felul azert tolnek par kort, hatha nem csusznek ki az elso kanyar ... a francokat ... egyenesben. ;]