Szerzõ |
A Setup készítés alapjai, avagy hogyan lehet egyszerûen összehozni egy jó Setupot |
robikasztar
Tag
Hozzászólások: 1265
Lakóhely: Ko¹ice - Kassa
Regisztrált: 2009.02.26
x11 x21 x28
|
Elküldve: 2009.05.25 20:15 |
|
|
Szaisztok.
Amint már a témában is látjátok, ezt a Topicot azért hozom létre, hogy megosszuk egymással a Setup csinálás titkait. Ugyanis, biztos vannak itt profik, akik 30-50 kör megtétele után egy olyan jó Setupot hoznak össze, hogy az elképesztõ, DE vannak ellentétek is.
Vannak olyan emberek, akiknek nehézséget okoz egy jó Setup megcsinálása. Bevallom én ilyen vagyok. Egy két alapot már én is megtanultam, de nem és nem akar összejönni az a fránya Setup.
Na, de térjûnk vissza a tárgyhoz.
Azt szeretném, hogy a Topic célja az legyen, hogy áruljátok el, ti milyen sorrendben, illetve milyen módszer alapján csináljátok meg a Setupotokat.
Gondolom, nem csak az én hasznomra vállik a Topic, hanem mások is egy lépéssel közelebb lesznek a Setup csináláshoz vezetõ úton. |
|
Szerzõ |
RE: A Setup készítés alapjai, avagy hogyan lehet egyszerûen összehozni egy jó Setupot |
napster
Tag
Hozzászólások: 191
Regisztrált: 2009.01.22
x67 x28 x10
|
Elküldve: 2009.05.25 20:43 |
|
|
[Link] - Nem ismerem, de biztos jó dolog.
[Forrás]
...::: Just do IT :::...
Szerkesztette: napster - 2009.05.25 20:43 |
|
Szerzõ |
RE: A Setup készítés alapjai, avagy hogyan lehet egyszerûen összehozni egy jó Setupot |
robikasztar
Tag
Hozzászólások: 1265
Lakóhely: Ko¹ice - Kassa
Regisztrált: 2009.02.26
x11 x21 x28
|
Elküldve: 2009.05.25 21:11 |
|
|
Igen Napster, ezt mar en is megtaltam, de en most inkabb szemelyes tapasztalatokra lennek kivancsi, meg ilyen tippekre, hogy mit erdemes legeloszor megvizsgalni, mire kell a legtobb idot szanni egy setup keszitesenel. Tudom, a velemenyek kulonbozek lesznek, de talan segitenek valamit. |
|
Szerzõ |
RE: A Setup készítés alapjai, avagy hogyan lehet egyszerûen összehozni egy jó Setupot |
Tusy
Moderátor
Hozzászólások: 1163
Lakóhely: Kassa
Regisztrált: 2009.02.26
x43 x34 x32
|
Elküldve: 2009.05.26 21:09 |
|
|
hm robi, jó hogy felvetetted ezt a témát meg én is gyerekcipõben járok ebben a kérdésben. Eddigi tapasztalataim alapján a beallítási utmutató jol van megirva. Az alapján szoktam csinálni. Én ugy szoktam kezdeni, hogy az alap beallitást betoltom, nagyobb leszoritoerõt teszek és ugy letesztelem a setupot. Ezutan a pályátol fuggoen es a teszt alapján beallítom a váltót. Ezután jön a felfüggesztés ami szerintem a legfontosabb. Ezenkivul sokat tesz a differeciál mû beallítása. Legfontosabbakrol ennyit. Majd meg TS-en beszelunk |
|
Szerzõ |
RE: Setup |
Penge
Tag
Hozzászólások: 70
Lakóhely: Arnót
Regisztrált: 2009.06.20
x6 x5 x7
|
Elküldve: 2009.06.20 09:02 |
|
|
Sziasztok. Új vagyok még itt. Én se vagyok egy nagy setup mágus, én általában az áttételekkel kezdem (ha lehetséges váloztatni, akár sebességenként, akár csak a végáttételt), megpróbálom belõni az adott pályához, hogy ne legyen a 6 sebességbõl csak 5 kihasználva, hanem mind a 6. Aztán leszorítóerõt állítom. Majd ezután fékerõelosztás, guminyomás, radiátor méret. Régebben itt megállt a dolog, most már próbálok belepiszkálni a difi részlegnél is, kisebb nagyobb sikerrel. Minden állításnál tesztelem az adott dolgokat, amik változhatnak. Ezek állítása után lehet még vissza bele kell nyúlni az áttételekhez, ilyenek. El lehet vele szöszölni.
Remélem hasznos volt ez a pár sot. Minden jót! |
|
Szerzõ |
RE: A Setup készítés alapjai, avagy hogyan lehet egyszerûen összehozni egy jó Setupot |
CiBa
Adminisztrátor
Hozzászólások: 4071
Lakóhely: Csákvár
Regisztrált: 2009.01.26
x3 x7
|
Elküldve: 2009.07.20 23:22 |
|
|
Penge,én is így szoktam csinálni és amikor már jól elállítottam mindent meg mentem vagy 200 kört,kipróbálom az alapbeállításokkal és sokkal jobbat megyek
Attól, hogy valakit nem értenek meg, még nem biztos, hogy mûvész! |
|
Szerzõ |
RE: A Setup készítés alapjai, avagy hogyan lehet egyszerûen összehozni egy jó Setupot |
balazsinho90
Tag
Hozzászólások: 2782
Regisztrált: 2009.06.19
x26 x57 x35
|
Elküldve: 2009.07.20 23:38 |
|
|
ugyanez, Balázs bizonyíthatja
na de komolyra fordítva a szót, én rengeteget olvastam ezzel a témával kapcsolatban, de egyszerûen nem sikerül megtanulnom, belejönnöm a dologba, bár lehet, hogy ez már csak az én gyengeségem. Rengeteg módszert kipróbáltam már, de nem nagyon érzem, nem nagyon látom eredményét...sajnos |
|
Szerzõ |
RE: A Setup készítés alapjai, avagy hogyan lehet egyszerûen összehozni egy jó Setupot |
Thomas50
Moderátor
Hozzászólások: 2325
Lakóhely: Püspökladány
Regisztrált: 2009.09.19
x22 x39 x40
|
Elküldve: 2009.10.16 07:16 |
|
|
CiBa Mester, akkor most mi a helyzet, akkor ez hülyeség?:
"A kerékösszetartás
Egyszerûbb így nevezni, mint az angolban használatos két kifejezést: toe- in (kerékösszetartás) és toe-out (kerékszéttartás). Bár sokkal többet mondanak az elkülönített meghatározások, mégis kerékösszetartásról beszélünk, melynek két beállítási lehetõsége létezik: negatív (összetartás) és pozitív (széttartás).
Ezt a beállítási módot a kormánykerék nyugalmi állapotában vizsgáljuk, s felülnézetben válik legjobban láthatóvá. A befelé irányuló, negatív értékû kerékösszetartás esetében a kerék eleje közelebb áll a kasztnihoz, mint a hátsó része, ugyanakkor a kifelé irányuló, pozitív elõjelû beállítás esetében a kerékorr a karosszériához viszonyítva kifelé áll. Ha nulla fokos rkerékösszetartástr1; alkalmazunk - merthogy az effajta beállítást is fokokban mérjük -, autónk idegesen viselkedhet egyenes úton, el akar szállni és ide-oda vándorol minden egyes buckán (útegyenetlenségen), keréknyomban vagy barázdán. Az ok, hogy a legtöbb autón egy kis mértékû negatív beállítást (tehát összetartást) alkalmaznak az elsõ kerekeknél az az, hogy az elõsegíti az egyenes haladás közbeni, még megfelelõ stabilitás elérését.
Ebben az esetben minden kerék egyszerre próbálja befelé fordítani az autót, mely azt idézi elõ, hogy ezt a központ felé történõ törekvést érezhetjük a kormánykeréken keresztül, ugyanakkor az egyenesekben kellõ stabilitást eredményez. Hiszen gondoljunk csak el! Ha például balra kanyarodunk, s az autó súlya a külsõ oldal felé - a jobb oldalra - vándorol, s az ott lévõ kerekek egy kicsit beljebb állnak a kasztnihoz viszonyítva, kisebb kormánymozdulat is elég ahhoz, hogy az íveket zökkenõmentesebben vegyük, s ez kisebb fokú stabilitással is párosul"
Én eddig ezt vettem alapul....
Vélemények,emberek????
|
|
Szerzõ |
RE: A Setup készítés alapjai, avagy hogyan lehet egyszerûen összehozni egy jó Setupot |
Thomas50
Moderátor
Hozzászólások: 2325
Lakóhely: Püspökladány
Regisztrált: 2009.09.19
x22 x39 x40
|
Elküldve: 2009.10.16 07:30 |
|
|
Egyébként a CIBA001-el (amit köxx egyébként)körbe se tudtam menni:-(
annyira másképp viselkedett a verda mint ahogy addig ment...
De: nyomtam -0,35 elsõ öxxetartást, coastot 40-re, pluxx 2fokot a szárnyaknak, ahátso guminyomást lejjebb 125-re és ennyi változtatással hopx tudtam menni vele a korábbi idöimet....érdekes:-)
|
|
Szerzõ |
RE: A Setup készítés alapjai, avagy hogyan lehet egyszerûen összehozni egy jó Setupot |
Thomas50
Moderátor
Hozzászólások: 2325
Lakóhely: Püspökladány
Regisztrált: 2009.09.19
x22 x39 x40
|
Elküldve: 2009.10.16 07:46 |
|
|
Ja.még egy érdekes dolog:
A Motecbe benyomtam 6 körömet( mindegyik csak 1,22xx idõ)
Találtam egy táblázatot amelyik kilistázza a különbözõ seb,fokozatokban töltött idõt illetve jelöli hogy mikor melyik körben volt az, a legoptimálisabb.
Na ezeket az optimális eredményeket õxxe is rakja egy köridõnek ami ugye az elérhetetlen tökéletes kör lenne.Ez ebben az esetben(mondom mind a 6 kör 1,22-es volt)ha hiszitek ha nem 1,17xx.!!!
Tehát ezzel a setuppal, csak a váltási technikámat tökéletesítve nyerhetnék 5 mp-et!!!
Na ennyi biztos tuti nem fog öxxejönni, de lehet valamennyit kitudok hozni ebböl az infóból...
Xal jó a motec csak idõ kell kiismerni |
|
Szerzõ |
RE: A Setup készítés alapjai, avagy hogyan lehet egyszerûen összehozni egy jó Setupot |
hegyhatig
Tag
Hozzászólások: 65
Lakóhely: Budapest, VIII. Üllõi út 34.
Regisztrált: 2008.09.30
x10 x12 x9
|
Elküldve: 2009.10.16 12:33 |
|
|
Hi Thomas50!
Én éppen tegnap tettem fel a MoTec telemetriát! Nagyon tud mindent csak mérnök kell hozzá, hogy valami használható infót kivegyen belõle!
Amire használni tudtam:
1. Megnéztem, hogy ha leveszem menet közben a teljesítményt (mondjuk valakit nem tudok megelõzni és benzint szeretnék spórolni), szóval ha leveszem akkor is dekára ugyanannyit fogyaszt, legalább is wcp1.2 - be (szóval nem lehet spórolni)
2. Amit írtál, hogy az ideális kör menniy lenne 1,17,xxx az azért nem fedi a valóságot, mert a motec szétbontja szektorokra vagy 20 ra a pályát, külön kanyar meg egyenes. Szóval nem lehet összeadni a legjobbakat, mivel ha mondjuk egy kanyar bejáratnál uccsó pillanatban fékezel és ezmiatt nyilván nem lesz jó a kigyorsításod a kanyarból, a köv. körben pedig idõbe megfékezed és a kigyorsításra koncentrálsz, akkor a gyors kanyar meg a jó kigyorsítás adódik össze amit sose tudsz megcsinálni egy körön belül.
3. Amire nagyon jó a MoTec szerintem nekünk halandóknap is, az a versenysetup (megtankolt) beállítására olyan szempontból, hogy megtudod nézni, hogy milyen változtatásokkal tudod elérni azt hogy kevésbé kopjon a gumi, de a tempó maradjon.(Nekem ez nagyon bejött, változtatgattam itt-ott, közben néztem a Motec Tire Wear adatait és oda jutottam, hogy kicsit gyorsabb lettem megtankolva viszont 30%-kal kevesebbet fogyott a gumi, ami azért hasznos lehet)
4. Ez a kerékösszetartásos dolog amit írtál, ez tényleg igaz azzal a kiegészítéssel, hogy az elsõ összetartást tényleg negatívnak célszerû venni, viszont a hátsót nagyon pici 0,3-0,7 célszerû pozitívnak (ez akár 0,5 mpt is hozhat a konyhára körönként). Ez is kiválóan megfigyelhetõ MoTec-be.
5. Én nagyon csodálkoztam azon de a számok azt mutatták, hogy a kerékdõlés nagysága nem befolyásolja a gumihõfokot(jelentõsen biztos nem) vagy 100 kört elemeztem MoTecbe és nem releváns a külömbség.
Akkor lehetne a progit még profibban használni, ha mondjuk le tudnék futni egy adott pályán 1 tizeden belül vagy 20 kört egymás után, mindig ugyanott fékezve, gyorsítva, tökéletesen ugyanazon az íven.Akkor több értelme lenne a proginák, mert így könnyen félrevihet, ha mondjuk abból a körbõl indulsz ki ami nagyon összejött és ahoz viszonyítasz egy jó de nem tökéletes kört!
Ajaj kicsit hosszú lett, meg lehet nem is lehet nagyon érteni, én értem!
Más is jó lenne ha megosztaná tapasztalatait!
Hegyháti Gábor |
|
Szerzõ |
RE: A Setup készítés alapjai, avagy hogyan lehet egyszerûen összehozni egy jó Setupot |
carlosrol
Tag
Hozzászólások: 1537
Lakóhely: Adács
Regisztrált: 2008.03.21
x259 x181 x95
|
Elküldve: 2009.10.21 07:43 |
|
|
nagyon jó dolgokat írt Gabi, nem csak Thomas, bárki hasznát veheti... Fõleg akkor hasznos ha jellemzõen egyedi vezetési stílusod van, így szerintem könnyebben használható a Motec. Ha nem használod a programot, akkor legjobb, ha megtervezed egy adott pályán hogy melyik szektor fekszik legjobban (ennek megfelelõen állíts a setupon) ill. kísérletezz a paraméterek min.max. értékével, hogy milyen szerepe van az irányításban. |
|
Szerzõ |
RE: A Setup készítés alapjai, avagy hogyan lehet egyszerûen összehozni egy jó Setupot |
Thomas50
Moderátor
Hozzászólások: 2325
Lakóhely: Püspökladány
Regisztrált: 2009.09.19
x22 x39 x40
|
Elküldve: 2009.10.21 08:10 |
|
|
Igen, pont igy szoktam,kisasolom hogy hol van esélyem jó szektort futni és arra gyúrok a setuppal, oda probálom meg belõni....már ha sikerül
Mondjuk Mexikóban is van még mit bütykölni bõven, és még mexxe az 500 köröm |
|
Szerzõ |
RE: A Setup készítés alapjai, avagy hogyan lehet egyszerûen összehozni egy jó Setupot |
Thomas50
Moderátor
Hozzászólások: 2325
Lakóhely: Püspökladány
Regisztrált: 2009.09.19
x22 x39 x40
|
Elküldve: 2009.10.21 14:19 |
|
|
Gabi! A kerékdõléssel kapcsolatos hõfok különbség annyiban nyilvánul meg,
hogy negatív értéknél a belsõ xéle, pozitívnál a külsõ pereme melegebb. Extrém terhelésnél (mint a mexikoi "ovál" kanyar pl ) vixont a külsõ oldali kerekek jóval melegebbek amit a guminyomás emelésével próbálok ellensúlyozni.
A kerék öxetartás pedig xintén befolyásolja a gumi hõt, mert hát minél nagyobb az érték(tehát nem egyenesen fut a kerék, hanem kicsit mindig "kanyarodva" nyilván nagyobb a surlodás a gumi és az aszfalt között, ami ugye a hõt termeli.
Szal el kel találni az arany középutat azzal is -ami nem könnyû téma szintén.
A hátsó pozitív öxxetartásra már én is rájöttem, nagyon igaz amit írx. |
|
Szerzõ |
RE: A Setup készítés alapjai, avagy hogyan lehet egyszerûen összehozni egy jó Setupot |
Tusy
Moderátor
Hozzászólások: 1163
Lakóhely: Kassa
Regisztrált: 2009.02.26
x43 x34 x32
|
Elküldve: 2009.11.09 13:33 |
|
|
essen szo egy kicsit a felfuggesztesrol is. A rugok aránya az elso lépes a hangolásában. (Legalábbis én ugy szoktam). Olvasgattam ezzen a téren, es sajat tapasztalataimboll is kiderult minel puhábbak a rugok tehat kevesebb N(newton) ero szukseges egy mm osszenyomodashoz, annal nagyobb a gumik tapadása. Ennek hatuluteje hogy joval magasabb hasmagassagot kell alkalmaznunk hogy a rugok kepesek legyenek elnyelni a pálya egyenetlenségeit, es magasabb hasmagassag pedig egyenlo a kisebb sttabilitassal es tapadassal. Egy szo mint szaz, itt is az arany kozeputat kell megtalalnunk a rugozas aranya es a hasmagassag beallitasanal. Jah es meg amit elfelejtettem puhabb rugozasnal kevesbe reagal az auto a kormanymozdulatokra, mig feszesebb, kemenyebb rugozasnal sokkal jobban reagal a terelgetesunkre. Ez viszont mar stilusfuggo.
|
|
Szerzõ |
RE: A Setup készítés alapjai, avagy hogyan lehet egyszerûen összehozni egy jó Setupot |
Tusy
Moderátor
Hozzászólások: 1163
Lakóhely: Kassa
Regisztrált: 2009.02.26
x43 x34 x32
|
Elküldve: 2009.11.09 13:36 |
|
|
egyébbként néhany funkcio nem mukodik a motecnél, pl. hogy a palya valamely reszen hogyan forditottuk a kormanyt, es mas. Nektek ezek mukodnek? A tyre wear funkcio sem mukodott nekem amit gabi emlitett.
|
|
Szerzõ |
RE: A Setup készítés alapjai, avagy hogyan lehet egyszerûen összehozni egy jó Setupot |
Zutyman
Tag
Hozzászólások: 33
Lakóhely: Tét
Regisztrált: 2009.03.06
x3
|
Elküldve: 2009.11.09 16:06 |
|
|
A rugó témához még annyit hozzá tennék, hogy a keményebb rugók nagyobb tömeget visznek rá a gumikra, így azok jobban melegednek., míg a lágyabb rugók kíméletesebbek az abroncshoz.
"Egy adott napon, adott körülmények között azt gondolod, korlátaid vannak..." |
|
Szerzõ |
RE: A Setup készítés alapjai, avagy hogyan lehet egyszerûen összehozni egy jó Setupot |
slicer
Tag
Hozzászólások: 14
Lakóhely: Szentes
Regisztrált: 2010.04.20
x1
|
Elküldve: 2010.05.01 21:13 |
|
|
Sziasztok!
Champcar-ba készítettem futamra a setupomat, aztán megnéztem mennyit bír a gumi stb. De a célom az volt, hogy a futamon végig használjam a 2-es teljesítményt. 4-es motorhûtõ és 2 es teljesítménnyel 17 kör és 40 s (box) után a felvezetõ körben a motor elfüstölt. Elvileg az olajt eszi a 2 es teljesítmény, de azt figyeltem hogy állóhelyzetbe 2 es teljesítménnyle üresben rugatom az autót és az olaj nem melegszik sõt a boxban is 95-ön stagnál.
Mire kimentem a boxból a hosszú egyenes után 100 fölé ment az olaj (kb. 103 fok) és megadta magát, eddig minden körben 2-3x felment 100 fölé és bírta. Nem értem! Erre mit mondotok? |
|
Szerzõ |
RE: A Setup készítés alapjai, avagy hogyan lehet egyszerûen összehozni egy jó Setupot |
haflac
Tag
Hozzászólások: 1128
Lakóhely: Nagykáta
Regisztrált: 2009.03.16
x13 x25 x15
|
Elküldve: 2010.05.01 21:51 |
|
|
Ne használj 2-es motor teljesírményt verseny alatt,max quali-hoz.
Versenyre 1-es motor és min 4-es hûtõ.A gumikat úgy lõdd be ,hogy verseny alatt kb 100 fok legyen.
30% fuel use, 315X engine wear rate increase under push to pass "temporay boost toggle"
75 hp increased power
28 ft-lb increased torque
"öreg Jedi az nem vén Jedi" -by pikador
"Obi Van haflac" -by pikador
Szerkesztette: haflac - 2010.05.01 21:55 |
|
Szerzõ |
RE: A Setup készítés alapjai, avagy hogyan lehet egyszerûen összehozni egy jó Setupot |
slicer
Tag
Hozzászólások: 14
Lakóhely: Szentes
Regisztrált: 2010.04.20
x1
|
Elküldve: 2010.05.01 22:21 |
|
|
ahaaa köszönöm!
Jó lesz idén a repülõnap |
|